Apa Itu SEO?

Anda mungkin pernah mendengar frasa SEO sebelum ini, tetapi anda tidak begitu faham apa itu. Ia adalah salah satu perkara yang kelihatan sangat susah dan hanya pakar yang boleh melakukannya, tetapi itu tidak benar! Teruskan membaca di bawah sambil kami menerangkan apa itu SEO.

Apa itu SEO? Pengertian dan Fungsinya?

SEO Adalah Proses Mendapatkan Trafik Yang Berkualiti Secara Percuma Dan Semula Jadi Di Mesin Pencari

Source: Freepik

 

Jadi, apa itu SEO? SEO bermaksud Search Engine Optimization dan merupakan proses mendapatkan trafik organik dan berkualiti tinggi ke website anda secara percuma pada mesin pencari. Tujuan strategi SEO adalah untuk menjadikan website anda lebih mudah dicari oleh mesin pencari, dan terdapat beberapa perkara mudah yang anda boleh lakukan untuk membantu meningkatkan kedudukan anda. Mengoptimumkan website anda menggunakan kata kunci yang betul, link building dan konfigurasi teknikal ke website anda adalah cara terbaik untuk menambah baik taktik SEO anda.

Kelebihan SEO

Pemasar digital sentiasa mencari cara untuk mengurangkan kos dan meningkatkan hasil pemasaran mereka. Inilah sebabnya banyak perniagaan memilih untuk memasukkan SEO dalam strategi pemasaran digital mereka.

1. Meningkatkan Trafik Ke Website Anda

Majoriti Trafik Atas Talian Datang Daripada Mesin Pencari

Source: Freepik

 

Pengiklanan berbayar, media sosial dan pelbagai platform digital lain boleh menjana trafik ke website anda. Walau bagaimanapun, majoriti trafik atas talian datang daripada mesin pencari. Ini kerana mesin pencari menjawab soalan popular dan menerima lebih banyak klik daripada iklan berbayar.

Kebanyakan pengguna mempercayai algoritma Google dan jarang melepasi halaman pertama mesin pencari. Itulah sebabnya kedudukan di halaman pertama adalah penting untuk meningkatkan trafik ke website anda. Keterlihatan organik membawa kepada lebih banyak trafik kerana orang lebih mempercayai website yang mempunyai kedudukan lebih tinggi. Mesin pencari meletakkan kedudukan tapak web berdasarkan banyak faktor, seperti pengoptimuman on-page dan off-page, kelajuan website, kebolehgunaan dan kualiti konten. Pengguna sudah mempunyai pendapat tinggi tentang mesin pencari, itulah sebabnya mereka mengikuti cadangan konten yang berharga terlebih dahulu.

2. Website Anda Akan Ditemui Lebih Mudah Di Mesin Pencari

SEO Boleh Memberikan Website Anda Kedudukan Lebih Tinggi Di Hasil Pencarian

Source: Unsplash

Kedudukan yang lebih tinggi pada hasil mesin pencari menjadikan website anda lebih mudah ditemui. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, orang jarang melepasi halaman pertama mesin pencari. Jadi, jika website anda berada di halaman pertama, kemungkinan besar anda akan mendapat semua trafik berkualiti tinggi itu sebelum pesaing anda. Dengan kedudukan yang lebih tinggi untuk kata kunci, website anda akan menjadi halaman utama untuk maklumat tersebut. Bukan itu sahaja, website anda akan ditemui oleh khalayak sasaran yang betul.

3. Tingkatkan Pendapatan Anda

SEO Adalah Satu Cara Terbaik Untuk Menjimatkan Kos Pemasaran

Source: Unsplash

Tujuan perniagaan adalah untuk meningkatkan hasil mereka, dan SEO adalah salah satu cara terbaik untuk melakukannya. Ia menjimatkan kos, membawa kepada pulangan pelaburan (ROI) yang lebih tinggi. SEO mengambil masa untuk melihat hasil, tetapi strategi yang berkualiti akn membawa hasil jangka panjang.

Bagaimana Cara Kerja SEO Berfungsi

1. Crawling (Merangkak/Merayap)

Crawling Ialah Proses Pengumpulan Data Dari Setiap Website

Source: Freepik

 

SEO ialah proses yang lama untuk mempengaruhi mesin pencari untuk meletakkan website anda lebih tinggi. Walau bagaimanapun, jika anda ingin mendapat kedudukan yang lebih tinggi di tempat pertama, anda perlu ditemui oleh mesin pencari. Sebagai contoh, Google menggunakan bot untuk menjelajah Internet untuk mencari konten sambil melihat kod dan konten untuk setiap URL yang mereka temui. Inilah yang dinamakan ‘Merangkak’. Ia adalah proses penemuan di mana perangkak mesin pencari mencari dan mengumpul data daripada setiap halaman dan pautan website.

Sebaik sahaja perangkak telah menemui tapak, ia mengikuti pautan pada berbilang halaman website untuk mencari URL baharu. Oleh itu, mencari lebih banyak konten dan menambah pangkalan data URL yang ditemui secara besar-besaran.

2. Indexing (Indeks)

Perangkak Menyimpan Data Website Di Dalam Index

Source: Freepik

Selepas merangkak website dan mengumpul data, mesin pencari menyimpan maklumat dalam indeks. Setelah website anda berada dalam indeks mesin pencari, ia sedang berjalan untuk dipaparkan sebagai hasil carian untuk pertanyaan yang berkaitan.

Walaupun menemui website anda, perangkak mesin pencari mungkin terlepas beberapa halaman penting anda, menyebabkan laman anda terlepas trafik yang berpotensi. Anda boleh menggunakan robots.txt untuk membuat fail untuk website anda, yang akan digunakan oleh mesin pencari sebagai panduan untuk merangkak. Ini akan memberi anda kawalan yang lebih baik terhadap perkara yang disimpan pada indeks dengan menghalakan perangkak daripada atau ke halaman tertentu.

3. Ranking (Kedudukan)

Selepas mengoptimumkan website anda dan menunjukkan kepada perangkak, anda mempunyai peluang yang lebih baik untuk mendapat kedudukan yang lebih tinggi. Kerana majoriti pengguna tidak melepasi halaman pertama, adalah penting untuk mendapat kedudukan yang paling tinggi pada enjin carian. Tetapi bagaimana anda mendapat kedudukan lebih tinggi? Proses itu dipanggil ranking. Ia ialah susunan hasil carian daripada konten yang paling relevan kepada paling kurang relevan kepada pertanyaan tertentu.

Setiap enjin carian mempunyai algoritma tersendiri untuk menentukan konten yang lebih relevan. Sebagai contoh, algoritma Google sangat terperinci dan telah melalui banyak perubahan untuk meningkatkan kualiti hasil carian. Mesin pencari sentiasa mahu memberikan pengguna jawapan yang berguna kepada soalan pencari dengan menyediakan konten yang paling berkaitan. Itulah sebabnya anda perlu mengikuti garis panduan dan mengoptimumkan konten anda mengikut algoritma Google, dan website anda mempunyai peluang yang lebih baik untuk mendapat kedudukan yang lebih tinggi.

Jenis SEO 

1. On – page SEO 

Mencipta Konten Yang Relevan Dengan Membuat Penyelidikan Kata Kunci

Source: Unsplash

 

Terdapat dua jenis SEO, on-page dan off-page. On-page SEO ialah amalan mengoptimumkan semua kandungan di website anda untuk mesin pencari. Ini termasuk mengoptimumkan konten dengan kata kunci, teg tajuk, pautan dalaman dan URL.

Selepas menjalankan penyelidikan kata kunci untuk memahami perkara yang dicari oleh khalayak anda, anda boleh menukarnya kepada kandungan yang berkualiti tinggi dan berkaitan. Kebanyakan jenama mencipta halaman blog untuk menulis artikel yang dioptimumkan SEO yang menjawab soalan pengguna. Cara yang baik untuk menentukan cara mencipta konten yang berkaitan ialah dengan meninjau konten yang mempunyai kedudukan dan cuba menjadikan konten anda lebih baik daripada itu.

2. Off-page SEO

Off-page SEO merujuk kepada taktik pengoptimuman yang dijalankan di luar website anda untuk mempengaruhi kedudukan mesin pencari yang lebih tinggi. Taktik ini dijalankan untuk meningkatkan populariti, perkaitan, kebolehpercayaan dan kewibawaan tapak. Link building ialah taktik off-page biasa untuk meningkatkan kebolehpercayaan anda kepada enjin carian dan pengguna. Mendapatkan website bereputasi yang mempunyai kuasa untuk memautkan artikel anda adalah isyarat kepada mesin pencari untuk mengatakan bahawa website anda boleh dipercayai. Ia pada asasnya sama seperti mendapatkan rujukan daripada tokoh popular, yang meletakkan anda pada kedudukan yang lebih baik.

Jadi, sekarang anda tahu apa itu SEO? Ia adalah penyelesaian pemasaran digital kos efektif yang boleh membantu anda menjangkau khalayak sasaran anda pada setiap masa. Walau bagaimanapun, ia boleh menjadi tugas yang rumit yang sukar untuk diikuti kerana sentiasa ada kemas kini dan perubahan pada algoritma Google. Jika anda sedang mencari bantuan profesional daripada pakar SEO untuk mengoptimumkan tapak web anda untuk keterlihatan yang lebih baik, klik di sini untuk Audit SEO Percuma.